.

..
.
.

Benodigdheden:


Grondverf
(BaseCoat oid. en voor metaal/messing een agressievere Primer of een van de nieuwe generatie acrylprimers die ook een prima hechting geven.)

Uiteindelijke kleur, mat of glanzend

Glanzende transparante lak

Grid 2000-3000 polijstpapier

Polijstpasta (bijv. Tamiya Rubbing pasta. Let op! geen carpolish materialen als ‘Commandant’ gebruiken deze zijn veel te grof voor de dunne lagen op een model. Op bijvoorbeeld een echte auto is de laklaag vele malen dikker)

Autowas of Carwax (bijv. Turtle wax of Huismerk, met of zonder Teflon, dat maakt allemaal niet echt uit)

Zachte doekjes (oud T-shirt oid)

Wattenstaafjes

Tandenstokers

Zachte oude tandenborstel

We gaan uit van een model waar alle kleine details bijvoorbeeld spiegels, koplampen, sierstrips antennes propellors of andere kwetsbare uitsteeksels nog niet zijn aangebracht of weer gedemonteerd zijn.
Alles geldt zowel voor kunststof en metalen modellen; waar verschil is in bewerking staat dat aangegeven.

.

TIPS & TRICKS:
HET PERFECTE HOOGGLANS LAKWERK
MET DE AIRBRUSH EN POLIJSTMIDDELEN

Stap 1
Onderlaag
Model eerst in een mild sopje met wat afwasmiddel en zachte tandenborstel schoonmaken. Op kunststof modellen zitten vaak resten losmiddel en vette vingers van het oppakken. Hierna goed drogen. Verwijder ook water in holtes e.d. Met de airbrush wordt de lucht onder grote druk over het model geblazen en eventueel achtergebleven water wordt anders tijdens het spuiten over de verse verf verspreid.
Hierna grondverf of primer opbrengen; deze laag hoeft niet helemaal dik en vol dekkend te zijn, licht opschuren met grid 2000, stofvrij maken en evt. krassen en oneffenheden opvullen met plamuur. Dit proces herhalen tot de basis perfect is
Het model goed schoon en stofvrij maken en niet meer met de blote handen aanraken. Monteer het model op een stevig ‘handvatje’ van bijvoorbeeld een blokje hout of draag handschoenen.

Stap 2
Kleurlaag
Dunne kleurlagen opbrengen in glanzend of mat. kleur langzaam opbouwen; liever 10 keer een dunne laag dan 1 keer een (te) dikke laag. Bij een te dikke verflaag zal de laklaag sneller gaan ‘sinaasappelen’ of druipers gaan vormen. Met de airbrush buiten het model beginnen met spuiten en aan de andere kant ook buiten het model eindigen. Dit om ongelijke en dikke verflagen bij het begin en eind van een streek te voorkomen.

Bij meerkleurige verfschema’s meestal beginnen met de lichtste ‘onderkleur’ en van licht naar donker opbouwen. Wanneer er bijv. een lichtgekleurd accent of streep op een overwegend donkere ondergrond moet komen kan er op de donkere laag als basis hiervoor eerst mat wit of lichtgrijs aanbracht worden voor een beter kleurdekking.

Bij lichtgekleurde kunststof kan er eerst middelgrijs of zilver als basislaag worden opgebracht om doorschijnen tegen te gaan. Zilver werkt als basislaag het beste voor modellen waar bijv. binnenverlichting in zit en waarvan de wanden niet mogen doorschijnen.

Als de kleurlagen zijn opgebracht moet het model op een stofvrije plaats een tijd drogen totdat de lak echt helemaal is uitgehard.

Stap 3
Schuren en polijsten
Mochten deze lagen oneffenheden of sinaasappeleffekt vertonen dan kunnen deze na voldoende droogtijd worden opgeschuurd met grid 2000, hierna grid 3000, en daarna met polijstpasta tot een spiegelglad oppervlak worden afgewerkt (Zie ook stap 7, polijsten). Bij voorkeur in cirkelvormige bewegingen schuren. Let op bij randjes, hier is de verflaag altijd dunner en zal er ook altijd makkelijk meer worden weggeschuurd ... en we willen niet door de laklaag heen!

Stofvrij maken; Altijd na het schuren en polijsten afspoelen onder de lauwe kraan. Met een doekje alle schuur- en polijstresten verwijderen. Om de resten uit paneelnaden en roosters te verwijderen kan een oude zachte tandenborstel en/of tandenstoker -mits voorzichtig gehanteerd- uitkomst bieden.

Stap 4
Glanzende laag
Als er nog Zelfklevende- of watertransfers moeten worden aangebracht verdient een glanzende eindkleurlaag de voorkeur. Mocht er met matte kleurlagen gewerkt worden dan moet er altijd een glanzende laklaag overheen komen voordat de transfers worden aangebracht.

Onder een glanzende laag kunnen de luchtinsluitingen beter wegvloeien waardoor het sticker of transfer nagenoeg onzichtbaar in de laklagen kan worden ingebed. Bij een matte laag blijft de lucht in de ruwe structuur van de verf ‘hangen’ waardoor luchtbelletjes als zilvergrijze vlekjes onder de drager van de sticker of transfer zichtbaar blijven.

Stap 5
Transfers of stickers aanbrengen.
Watertransfers met ruim water aanbrengen en steeds met een zacht vochtig doekje of wattenstaafje vanuit het midden naar buiten wrijven zodat de luchtinsluitingen naar de buitenkant kunnen ontsnappen.
Overtollig water kan na plaatsing met een tissue worden opgedept. Dan ‘zuigt’ de decal zich op z’n plek vast. Mocht het transfer verschoven zijn dan kan er met een natgemaakt penseel voorzichtig wat water onder gewurmt worden en kan het transfer weer voorzichtig worden losgeweekt.

Transfers kunnen -als ze op de juiste plaats zitten- op oneffen ondergronden eventueel met weekmaker (bijv MicroSol en MicroSet) behandeld worden. Hierdoor worden ze zachter en sluiten ze echt overal aan. Let op! wanneer weekmaker is opgebracht de decal niet meer aanraken of verschuiven tot hij droog is anders scheurt en vervormt de transfer.

Stickers moeten ook op een glanzende laag worden aangebracht. hierbij is het belangrijk om de sticker aan één zijkant aan te drukken, de andere kant nog los boven het model houden. Vanaf de vastgezette kant met bijvoorbeeld een pluisvrije doek beginnen met het aandrukken zodat de lucht er aan de andere kant nog onderuit kan.
Eventuele luchtbellen proberen naar de zijkant eronderuit te drukken, lukt dit niet? dan een klein gaatje in het midden van de luchtbel prikken met een scherpe speld of punt van mesje en de bel richting dit gaatje leegdrukken.

Stap 6
Eindlak-lagen
Over de kleurlagen en eventuele transfers of stickers moeten een aantal lagen transparante lak worden aangebracht dit moet uiteindelijk een redelijk dikke laag zijn, maar voorkom druipers! Deze zijn later lastig weg te halen. Bouw deze laklaag ook op uit een aantal dunnere laagjes. de laklaag moet ongeveer even dik zijn als de dikte van de transfer- of stickerfilm
Hierna moet het model op een stofvrije plaats een tijd drogen totdat de lak echt helemaal is uitgehard.

Geforceerde droging; met een Föhn kan het droogproces wat worden versneld. Het model kan ook een tijdje in een elektrische oven worden geplaatst. De laklaag wordt hiermee harder. Let hierbij echter goed op de temperatuur, vooral bij kunststof modellen is zo’n 50-60 graden het maximum. Controleer de temperatur van de oven met een losse oventhermometer omdat de thermostaat van de oven zelf niet altijd even betrouwbaar is! En zet hem nooit onder de Grill! Plaats het model op een stuk papier of karton zodat direkt kontakt met de bakplaat of rooster wordt voorkomen. Bij metalen modellen kan de temeratuur wat hoger worden ingesteld.

Stap 7
Polijsten
Als de laklaag helemaal droog is, na meerdere dagen, kunnen alle oneffenheden weer worden weggeschuurd met grid 3000 schuurpapier. Lakwerk altijd nat schuren! Bij droog schuren gaan schuurresten op het schuurpapier klonteren en krijg je groeven in de lak. Bij voorkeur in cirkelvormige bewegingen schuren. Oneffenheden zijn weggewerkt als de laklaag helemaal egaal mat geschuurd is. Randen van transfers mogen niet meer zichtbaar zijn. Doe dit schuren met veel zorg en beleid. Liever 10 keer kijken en proberen dan door de laklaag heen schuren! Pas vooral weer op bij bijv. randen van verhogingen omdat de laklaag hier altijd wat dunner is.

Hulpstukjes; Voor het schuren van roosters, lastige hoekjes en dergelijke kunnen met restjes plastic of een tandenstoker schuurhulpstukjes worden gemaakt. Knip een strookje schuurpapier, plak dat met dubbelzijdig tape om bijv. een strookje (zacht) plastic en klaar!

Schuurstof kan met een vochtig lapje tussendoor worden weggepoetst. Gebruik bij alle afwerkingshandelingen geen papieren doekjes; deze zijn veel scherper en harder en kunnen de laklagen makkelijk krassen.

Hierna kunnen we polijsten. Breng polijstpasta op een doekje aan en smeer het licht uit. Hierna kan met een een schoon stukje doek de pasta worden uitgepoetst zodat het oppervlak gaat glanzen. Dit proces herhalen totdat alle oppervlakken weer schitterend spiegelen. Alle oppervlakken tegen het licht houden en controleren.
Eventuele onrechtmatigheden kunnen weer opnieuw worden geschuurd en gepolijst. Hierna het model schoon en stofvrij maken en droogdeppen

Stofvrij maken; Altijd na het schuren en polijsten afspoelen onder de lauwe kraan. Met een doekje alle schuur- en polijstresten verwijderen. Om de resten uit paneelnaden en roosters te verwijderen kan een oude zachte tandeborstel en/of tandestoker -mits voorzichtig gehanteerd- uitkomst bieden.

Stap 8
Waxen
Als het model helemaal glanzend, schoon en droog is kunnen we Autowas aanbrengen. Aanbrengen werkt op dezelfde wijze als de polish; eerst aanbrengen met een doekje, daarna tot hoogglans oppoetsen met steeds een schoon stukje doek.

Autowas of Carwax verdiept de kleur en beschermt de laklaag tegen inwerking van buitenaf zoals huidvet (vette vingers). Mocht het model in een later stadium vette vingers vertonen dan volstaat het aanbrengen en oppoetsen van deze plek met was.

Details zoals raamrubbers kunnen met matte verf gewoon over de was heen worden aangebracht en het model kan verder worden afgebouwd.

Tot zover de perfecte laklaag, als alles goed is gegaan zal er een schitterend model uit uw handen rollen. Lees voordat u begint de instructie nog eens een keer door, plan alle handelingen goed vooruit zodat u niet met bijvoorbeeld een versgespoten en nat model in uw handen nog op zoek moet naar een stofvrije plek om het model te laten drogen.
Stofvrij en schoon werken is een must maar tegelijkertijd produceren we met onze hobby zelf ook weer een hoop (verf)stof en rommel. Een kunststof bak over het model is bijvoorbeeld een effektieve bescherming. Zorg voor een goede en lege! vochtafscheider en een schone airbrush zodat er alleen maar uitkomt wat gewenst is. Begin alle handelingen op een minder opvallende plaats of probeer het eerst uit op een minder waardevol object.

Succes!

.

Foto's


Enige foto´s van de
Lancia Stratos in battle dress
waar de onderstaande technieken
op uitgevoerd zijn.